Inici > Ecos de l'Odissea > L’Ulisses que troba la mare a l’Avern, de Carles Pi i Sunyer

L’Ulisses que troba la mare a l’Avern, de Carles Pi i Sunyer

.

… el buf del príncep Tirèsias se n’entra
casa de l’Hades endins, quan hagué declarat els oracles.
Jo vaig romandre alí, plantat, fins a tant que la mare
vingué i begué la sang fosca; i em va conèixer tot d’una …

… i llavors, el que és jo, vaig voler, debatent-ho en ma pensa,
prendre en mos braços el buf de la meva mare difunta.
Tres vegades m’hi llanço, que el cor d’abraçar-la em manava,
i tres vegades, d’entre les mans, com una ombra o un somni
se me’n volà, i la pena se’m feia en el pit més aguda.

Odissea, XI
Versió (2ª) de Carles Riba

.

.

.

.

Carles Pi i Sunyer (Barcelona, 29 de febrer de 1888 - Caracas, Veneçuela, 15 de març de 1971)

Quan Ulisses, portat pel vent de l’aventura
i els màgics arts de Circe, pot baixar a l’Avern,
a la regió glaçada, la del càstig etern,
dels qui foren retroba la culpa que perdura.

Una corrua d’ombres que gruen per la vida,
migrant-se deleroses pel negre glop de sang,
desencarnats per sempre del pobre cos de fang,
només en resta l’ànima, perduda, esporuguida.

Terra sense retorn, melangiosa i trista,
lividesa de somnis amb lluors d’ametista;
troba en la seva mare, ni el record de l’ahir.

Tres cops voluntariós abraçar-la voldria,
i tres cops d’entre els braços com una ombra fugia.
Que el destí dels mortals acaba amb el morir.
.

Carles Pi i Sunyer

La pregunta sense resposta

.

.

Carles Pi i Sunyer

Sonets. 1971

Terra Ferma. Patronat de Cultura del Centre Català de Caracas

Edició facsímil de la Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals

Barcelona, 1988

ISBN: 8476092164

.

.

  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

